Mat og drikke

Du kan bestille snacks og drikke fra menyen i setelommen om bord på de fleste flygningene. Kaffe og te er alltid gratis.

Måltider og snacks om bord

Du får gratis måltider og snacks når du flyr med SAS Plus og SAS Business. Hvis du reiser med SAS Go, kan du kjøpe snacks, drikke og lette måltider fra menyen du finner om bord (PDF, 1.1MB)

  • Våre alternativer for mat og drikke om bord avhenger av hvor du reiser,
    hvor langt du flyr og tid på dagen. Vi serverer ikke mat eller drikke på korte flyvninger.

  • Du kan forhåndsbestille vanlige måltider opptil 18 timer før avgang og spesialmåltider 24
    timer før avgang

  • Måltider er alltid inkludert på våre flygninger til Asia og Nord-Amerika. På disse
    flygningene kan du også velge å oppgradere til et treretters premium-måltid fra vår
    premium-meny.

Babymat

Du kan ta med så mye babymat (f.eks. morsmelkerstatning eller glass med babymat) og assosierte diettartikler som du trenger på flygningen.

Barnemåltider

  • Du kan forhåndsbestille barnemåltider på flygninger som varer lenger enn 80 minutter i Europa når du flyr i SAS Plus og i alle reiseklasser til resten av verden.

  • Frokost er det samme for barn og voksne.

  • Barnemåltider er kun tilgjengelige på flygninger med avgang etter kl. 09.01.

  • Måltider må bestilles 24 timer før avgang ved å kontakte SAS Customer Service når du reiser i SAS Business eller SAS Plus.

  • Når du reiser i SAS Go til/fra Asia og Nord-Amerika, må du be om et spesialmåltid på nett.

Spesialmåltider

På noen flygninger kan du velge et måltid fra en rekke spesielle diettalternativer. Spesialmåltider må bestilles 24 timer før avgang ved å kontakte SAS Customer Service.

  • Når du reiser med SAS Go til/fra Asia og USA, kan du nå be om et spesialmåltid på nett.

  • De som reiser i SAS Business og SAS Plus, må kontakte SAS Customer Service for å bestille et spesialmåltid.

Spesialmåltider er tilgjengelige på flygninger:

  • Til/fra Asia og Nord-Amerika.

  • For reisende i SAS Plus på flygninger på 80 minutter eller mer i Europa eller til Beirut.

Spesialmåltidet blir kansellert automatisk hvis en flygning byttes, kanselleres eller endres eller hvis et navnebytte har blitt utført. Det er viktig at du legger inn en ny bestilling for spesialmåltidet.

Regler for nøtter/matallergi

SAS tar hensyn til reisende som har matallergier, og selger verken peanøtter eller mat som inneholder peanøtter på sine flygninger.

Ingen allergifrie flygninger

Vi forbereder og serverer måltider og snacks som inneholder mange ulike ingredienser, og kan ikke garantere for at flygningene våre er helt fri for allergifremkallende matvarer. Vi kan heller ikke forhindre at andre reisende tar med mat som kan inneholde allergifremkallende ingredienser om bord.
Vi anbefaler at alle som har allergier tar med nødvendige medisiner og snakker med lege før de reiser.

Informer kabinpersonalet

Hvis du er allergisk mot peanøtter, må du gi kabinpersonalet beskjed om dette når du går på flyet, slik at de kan følge alle forholdsregler og gi andre passasjerer beskjed om å ikke spise peanøtter og matvarer med peanøtter om bord.

SAS kan ikke garantere at andre reisende følger reglene.

Når du reiser på business-klasse til/fra Asia eller Nord-Amerika, kan du velge måltid på forhånd for å sikre deg det hovedmåltidet du foretrekker om bord.

Vi tilbyr SAS Pre-Select-måltider etter beste evne. Hvis bestillingen din av en eller annen grunn endres etter at du har gjort ditt valg, må du velge på nytt, da det valgte måltidet ikke vil bli overført til den nye flyreisen. Dette må gjøres via telefon til SAS Customer Services.

Forhåndsvelg måltid frem til 24 timer før avgang

For å legge et måltid til bestillingen eller for mer informasjon om priser og hvilke måltider som er tilgjengelige på flygningen din – gå inn på Mine bestillinger. Du kan velge mellom ti dager før avgang og 24 timer før avgang.

Vær oppmerksom på at du ikke kan endre valget ditt når du først har gjort det.

  • Bytte av sete i samme kabin på samme flygning påvirker ikke SAS Pre-Select-valget ditt. Hvis du bytter sete, må du huske å gi beskjed til kabinpersonalet slik at de kan gi deg riktig måltid.

  • Måltidet kan noen ganger endres på kort varsel av driftsmessige årsaker. Vi gjør alltid vårt beste for å servere deg det måltidet du har valgt, men hvis vi ikke kan det, tilbyr vi et tilsvarende måltid.

  • Hvis du velger å bytte SAS Pre-Select-måltid om bord, kan vi ikke garantere at et tilsvarende måltid er tilgjengelig. Vi vil imidlertid gjøre vårt beste for å imøtekomme forespørselen din.

  • Hvis flygningen din blir avbrutt, kan det hende at vi ikke kan oppfylle ditt valg av SAS Pre-Select-måltid. I tilfelle en slik forstyrrelse tilbyr vi deg et alternativt måltidsalternativ om bord.

  • Hvis du velger å ikke forhåndsvelge måltid før reisen, kan du likevel velge måltid om bord. Vær imidlertid oppmerksom på at valg av måltider avhenger av tilgjengeligheten om bord.