Forsinket eller tapt bagasje

Vi gjør vårt beste for å levere bagasjen din i tide, men noen ganger går ikke ting som planlagt. Uansett hvorfor bagasjen din er forsinket, kan du være trygg på at vi vil gjøre alt vi kan for å finne bagasjen din så snart som mulig.

Rapporter forsinket bagasje

Når du oppdager at bagasjen din er forsinket, bør du rapportere den umiddelbart ved å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Merk at enkelte land* kan kreve at du fyller ut et tolldeklarasjonsskjema. Hvis du ikke gjør det, må du kanskje hente bagasjen din på flyplassen så snart den er funnet.

*Storbritannia, Frankrike, Italia, Nederland, Danmark, Irland, Sveits, Island, Kypros, Malta, Libanon, Russland, Tyrkia, Kina, Hongkong, Japan

Du kan opprette en PIR-rapport på én av to måter:

Bagasjetjenestene på flyplassen vil hjelpe deg med å opprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report) for å dokumentere at bagasjen din er forsinket eller tapt. Rapporten inneholder et referansenummer/PIR-nummer på ti tegn (fem bokstaver og fem sifre, f.eks. ARNSK12345). Dette referansenummeret lar deg holde oversikt over statusen for rapporten og spore bagasjen din på nett. Du kan velge å få en kopi av rapporten sendt til deg via e-post eller skrevet ut som en papirkopi.

Ha bagasjekvitteringen tilgjengelig for å hjelpe deg med å identifisere bagasjen. Hvis du ikke har papirkvitteringen med deg, finner du den digitalt i SAS-appen under "Mine reiser" eller i e-posten din.

Så snart vi har funnet bagasjen din, vil vi kontakte deg for å avtale et tidspunkt for levering.

Hvis du ikke er i stand til å levere en rapport på flyplassen eller returnere til flyplassen innen 7 dager for å opprette en Property Irregularity Report (PIR), kan du rapportere ditt forsinkede bagasje på nett

Du vil få et PIR-nummer (property irregularity report) slik at du kan spore bagasjen din og følge opp rapporten.

Så snart vi finner bagasjen din, vil vi kontakte deg for å avtale levering.

Erstatning for forsinket bagasje

Hvis bagasjen din blir mer enn 24 timer forsinket når du er ute på reise, kan det hende at du har rett på å få refundert kostnadene for toalettsaker og andre nødvendigheter. Husk å ta vare på alle kvitteringer, slik at du kan søke om kompensasjon i ettertid.

Hvis bagasjen din blir forsinket når du reiser hjem, vil du ikke ha rett på å få refusjon for nødvendigheter, da vi forventer at du har tilgang til dette i hjemmet ditt.

Hvis du ikke har modtaget din bagage inden for 21 dage, vil den anses som tabt. Du kan have ret til kompensation for værdien af din tabte bagage op til SDR/XDR 1 288. Gjeldende verdi for 1 SDR (special drawing rights/XDR) er tilgjengelig på sentralbankens nettsted

SAS følger de internasjonale forskriftenes retningslinjer som gjelder kompensasjon for tapt bagasje. For mer informasjon, se våre generelle vilkår for befordring

Søk om kompensasjon

For å motta kompensasjon for utgiftene dine forårsaket av bagasjeforsinkelser, må du søke om kompensasjon på nettsiden vår. Du må sende inn registreringen senest 21 dager etter at du har mottatt bagasjen. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle utgifter må inkluderes.

For å be om kompensasjon for tapt bagasje, må du søke om kompensasjon på vår nettside.

Hvis du har hjem eller reiseforsikring, kan du kontakte forsikringsselskapet ditt for å se om du kan motta kompensasjon for bagasjen din gjennom forsikringen.

Hvis bagasjen blir funnet etter 21 dager, vil vi kontakte deg for å avtale levering.

Spor bagasjen din på nettet

Hvis du har rapportert bagasjen din forsinket og mottatt en kopi av forsinkelsesrapporten (PIR-rapport), kan du spore bagasjen din via World Tracer. Du logger inn med referansenummeret ditt (PIR-nummer) og etternavnet ditt.

Merk at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på bagasjelappen.