Kanselleringer og refusjoner
Hvis du ikke kan reise og må kansellere reisen din, kan du ha krav på refusjon. Nedenfor finner du informasjon om reglene for billettrefusjon og hvordan du søker om refusjon.
Refusjonsregler
Refusjonsreglene varierer avhengig av om du eller SAS kansellerer reisen. For reiser du kansellerer uten at SAS kansellerer flygningen på forhånd, gjelder følgende.
Generelt
Refusjonsbeløpet er basert på billettreglene. Noen billetter er fullt refunderbare, mens andre ikke kan refunderes eller krever at du betaler et servicegebyr for å behandle refusjonen. Skatter eller avgifter refunderes alltid hvis du kansellerer en reise, uansett billettype. Alle refusjoner gjøres til den opprinnelige betalingsmetoden som ble brukt til kjøpet.
Merk! Hvis du kansellerer reisen din, vil ikke servicegebyrer, kanselleringsgebyrer og eventuelle tilleggstjenester (f.eks. forhåndsvalgt sete, måltider, tilgang til lounge) refunderes.
Vi anbefaler at du signerer en reiseforsikring eller kontakter forsikringsselskapet ditt for å forstå din hjemforsikring når du ikke kan reise på grunn av sykdom. Full refusjon på grunn av sykehusinnleggelse gjelder kun for amerikanske statsborgere.
Fullstendig refunderbare billetter
Du har rett til full refusjon hvis du kansellerer billetten din innenfor våre fleksible retningslinjer for 24-timers åpent kjøp eller hvis du har kjøpt én av følgende billetter:
SAS Go Pro
SAS Plus Pro
SAS Business Pro
Bonusbilletter med SkyTeam og/eller partnere hvis du avbestiller senest 24 timer før utreisens avgang
gyldige poeng blir refundert, utløpte poeng refunderes ikke
når du har startet en bonusreise, vil ingen poeng for hjemreisen din bli refundert
Merk: Gebyrer for tilleggstjenester refunderes ikke med mindre du kansellerer billetten din innen våre retningslinjer for 24-timers åpent kjøp
Billetter som kan refunderes mot et gebyr
Følgende billettyper kan refunderes mot et gebyr:
SAS Plus Smart (kun for flygninger i Europa)
SAS-bonusbilletter
gyldige poeng blir refundert, utløpte poeng refunderes ikke
Ikke-refunderbare billetter
Vi refunderer kun skatter og avgifter for følgende billettyper:
SAS Go Light
SAS Go Smart
SAS Plus Smart (flygninger til/fra Asia og Nord-Amerika)
SAS Business Smart
Billetter betalt med poeng og kontanter
Hvis du betalte billetten din med EuroBonus-poeng kombinert med en annen betalingsmåte, må du sjekke refusjonsreglene for billetten.
Slik søker du om refusjon
Billetter utstedt av SAS
Gå til Mine bestillinger
Angi bestillingsreferanse og etternavn, eller logg inn.
Åpne bestillingen og klikk på "Kanseller & refusjon».
Velg reisende og flyvninger du ønsker refusjon for, og klikk på "Fortsett".
Hvis du av en eller annen grunn ikke kan søke om refusjon på nett, ring SAS Customer Service for hjelp.
Merk: Hvis flyvningen din har blitt kansellert av SAS, kan du velge å endre til en annen flyvning eller be om refusjon, enten i form av en SAS Travel Voucher eller få pengene tilbake. Gå til Mine bestillinger
Om SAS Travel Voucher
Hvis SAS har kansellert en flygning og du ønsker en refusjon for billetten din, har du også muligheten til å velge en 'reiseverdikupong for det refunderbare beløpet.
Verdikupongen kan brukes for reiser til alle SAS-reisemål av deg eller en annen reisende. Verdikupongen er gyldig i 1 år fra utstedelsesdatoen, og eventuelt gjenværende beløp kan refunderes etter 1 år fra utstedelsesdatoen.
Billetter utstedt av et reisebyrå
For å be om refusjon for en flyvning bestilt gjennom et reisebyrå eller et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter reisebyrået direkte eller du kan søke om refusjon direkte fra SAS ved å fylle ut dette skjemaet.
Kansellering på grunn av visumavslag
Du er ansvarlig for alle dokumenter knyttet til utreise, innreise, helse og andre dokumenter som kreves av lov, forskrifter, vedtak, krav eller andre forhold i de aktuelle landene.
Med unntak av reiser til og fra Folkerepublikken Kina, refunderes kun betalt billett i henhold til billettregelen ved avslag på visum. Hvis et visum blir nektet til eller fra Folkerepublikken Kina, kan du kansellere en reise bestilt direkte gjennom SAS ved å laste opp en kopi av det offisielle visumavslaget
Kansellering på grunn av dødsfall i nær familie
Hvis du skulle oppleve dødsfall i din nærmeste familie, vil vi selvfølgelig hjelpe deg med å kansellere reisen din og refundere billettene dine. Bare fyll ut dette skjemaet
Håndtering av refusjoner
Refusjonsprosessen
Etter at vi har behandlet refusjonsforespørselen din, vil vi sende deg en e-post med din kvittering, for å informere deg om beløpet som vil refunderes. Det vil ikke bli generert kvittering for billetter betalt med poeng og kontanter.
Beløpet refunderes til den opprinnelige betalingsmåten som ble brukt for kjøpet. Merk at det kan ta opptil 7 virkedager fra du mottar kvitteringen, til refusjonen vises på kontoutskriften din.
Mindre refusjon enn forventet?
Refundering av billetter avhenger av følgende:
Hvis du kansellerte bestillingen din før flyvningen din ble kansellert av flyselskapet, er refusjonsbeløpet basert på billettreglene dine.
For SAS Go Light- eller en SAS Go Smart-billetter, refunderes kun skatter og avgifter. Billettprisen samt avgifter for innenlands/internasjonale gebyrer/tillegsgebyrer er ikke refunderbare.
Hvis du hadde en billett som kan refunderes mot et gebyr, vil hele beløpet minus gebyret refunderes, for eksempel i tilfelle SAS Plus Smart- og SAS Business Smart-billetter.
Hvis du har bestilt en tur/retur-reise og bare ønsker å fly én vei, vil refusjonen din avhenge av billettreglene for den ubrukte delen av reisen. I dette tilfellet vil du motta refusjonen etter at du har fullført reisen.
Kjekt å vite
Åpent kjøp
Bestill nå. Bestem deg senere. Med vårt fleksible 24-timers åpent kjøp kan du avbestille reisen kostnadsfritt innen 24 timer etter at bestillingen ble gjort.
Endre billetten din
Her finner du all informasjonen du trenger - uansett om du ønsker å bytte reisedato eller navn på de som skal reise.
Hvis flygningen din er kansellert
Hvis flyet ditt er kansellert av SAS, vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg, og holde deg informert.
Flygningen din er forsinket
Hvis flygningen din er forsinket, vil vi informere deg så snart som mulig på SMS og via appen vår, basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Hvis flygningen din er betydelig forsinket og du velger å ikke reise, kan du ha rett til kompensasjon.
Hittegods
Her er alt du trenger å vite dersom du mistet noe da du reiste med oss, eller på flyplassen.