SAS-Scandinavian Airlines-Departure-Traffic Program

Hvis flygningen din er kansellert

Hvis flyet ditt er kansellert av SAS, vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg, og holde deg informert.

Slik hjelper vi deg

Vi vil informere deg så snart som mulig via SMS og/eller e-post basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.

Dette er dine alternativer hvis flyet er kansellert

1. Ombooking

SAS starter ombookingsprosessen umiddelbart når en flygning kanselleres. Vi vil gjøre vårt ytterste for å booke deg om til din endelige destinasjon så snart som mulig, under tilsvarende transportbetingelser.

Vi gir deg beskjed umiddelbart når ombookingen er gjennomført. Hvis den nye avgangen passer deg, trenger du ikke gjøre noe mer enn å sørge for at de andre som reiser med deg får informasjonen.

2. Endre til en annen dato

Hvis vårt forslag til ombooking ikke passer deg, kan du booke om avgangen under tilsvarende transportforhold til en dato som du finner passende.

  • Hvis du ikke godtar det foreslåtte ombestillings alternativet eller ønsker å endre reisedatoer, vennligst kontakt SAS kundeservice

Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp

3. Refusjon

Rett til full refusjon innen syv dager.

  • Hvis du bestemmer deg for ikke å reise har du rett til full refusjon av billetten og tilleggstjenester innen 7 dager

  • Dette gjelder også den delen av reisen som ikke blir berørt, for eksempel dersom utreisen blir kansellert men ikke hjemreisen. Du har da rett til full refusjon for returreisen også, forutsatt at begge reisene er inkludert i samme bestilling. Mer informasjon om hvilke regler som gjelder finner du i artikkel 3 EU-passasjerrettigheter

For å be om refusjon, logg inn på Mine bestillinger

Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp eller søke om refusjon på nettet


Dine rettigheter


Erstatning for utgifter

Hvis du har pådratt deg ekstra utgifter på grunn av et forsinket eller kansellert fly, kan du be om erstatning gjennom vårt nettskjema

Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine.

Greit å vite

Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.