Hvis flygningen din er kansellert
Hvis flyet ditt er kansellert av SAS, vil vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg, og holde deg informert.
Slik hjelper vi deg
Vi vil informere deg så snart som mulig via SMS og/eller e-post basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Sørg for at kontaktinformasjonen din er oppdatert for alle passasjerer som reiser med deg. Du kan se gjennom kontaktinformasjonen din og reisen under Mine bestillinger.
Dette er dine alternativer hvis flyet er kansellert
1. Ombooking
SAS starter ombookingsprosessen umiddelbart når en flygning kanselleres. Vi vil gjøre vårt ytterste for å booke deg om til din endelige destinasjon så snart som mulig, under tilsvarende transportbetingelser.
Vi gir deg beskjed umiddelbart når ombookingen er gjennomført. Hvis den nye avgangen passer deg, trenger du ikke gjøre noe mer enn å sørge for at de andre som reiser med deg får informasjonen.
2. Endre til en annen dato
Hvis vårt forslag til ombooking ikke passer deg, kan du booke om avgangen under tilsvarende transportforhold til en dato som du finner passende.
Hvis du ikke godtar det foreslåtte ombestillings alternativet eller ønsker å endre reisedatoer, vennligst kontakt SAS kundeservice
Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp
3. Refusjon
Rett til full refusjon innen syv dager.
Hvis du bestemmer deg for ikke å reise har du rett til full refusjon av billetten og tilleggstjenester innen 7 dager
Dette gjelder også den delen av reisen som ikke blir berørt, for eksempel dersom utreisen blir kansellert men ikke hjemreisen. Du har da rett til full refusjon for returreisen også, forutsatt at begge reisene er inkludert i samme bestilling. Mer informasjon om hvilke regler som gjelder finner du i artikkel 3 EU-passasjerrettigheter
For å be om refusjon, logg inn på Mine bestillinger
Hvis du bestilte reisen gjennom et reisebyrå / et nettbasert reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter dem for å få hjelp eller søke om refusjon på nettet
Dine rettigheter
Erstatning for utgifter
Hvis du har pådratt deg ekstra utgifter på grunn av et forsinket eller kansellert fly, kan du be om erstatning gjennom vårt nettskjema
Sørg for å legge ved en kopi av originalkvitteringene dine.
Greit å vite
Tredjeparter tar vanligvis et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, det er derfor mer fordelaktig for deg å sende kravet direkte til SAS.
Kjekt å vite
Åpent kjøp
Bestill nå. Bestem deg senere. Med vårt fleksible 24-timers åpent kjøp kan du avbestille reisen kostnadsfritt innen 24 timer etter at bestillingen ble gjort.
Endre billetten din
Her finner du all informasjonen du trenger - uansett om du ønsker å bytte reisedato eller navn på de som skal reise.
Kanselleringer og refusjoner
Hvis du ikke kan reise og må kansellere reisen din, kan du ha krav på refusjon. Nedenfor finner du informasjon om reglene for billettrefusjon og hvordan du søker om refusjon.
Flygningen din er forsinket
Hvis flygningen din er forsinket, vil vi informere deg så snart som mulig på SMS og via appen vår, basert på kontaktinformasjonen i bestillingen din. Hvis flygningen din er betydelig forsinket og du velger å ikke reise, kan du ha rett til kompensasjon.
Hittegods
Det er menneskelig å glemme og legge igjen ting. Hvis du har mistet noe på din flygning med SAS, håper vi at du får det tilbake så snart som mulig.