EU-passasjerrettigheter
Bestemmelser om passasjerrettigheter i tilfelle forsinkelser, kansellerte flygninger og/eller nektet ombordstigning.
Hvis flygningen din er blitt kansellert eller vesentlig forsinket eller hvis du er blitt nektet ombordstigning på en flygning som du har en bekreftet reservasjon for, har du krav på de rettighetene som defineres i forordning (EU) nr. 261/2004, som trådte i kraft 17.02.2005. Flyselskapet som drifter flygningen forstyrrelsen inntreffer på, er ansvarlig for å gi deg rettighetene dine.
Besøk eur-lex.europa.eu for mer om EU 261 / 2004
Denne siden forklarer hvilken hjelp du kan forvente fra oss i tilfelle en lang forsinkelse, en kansellert flygning eller en overbooket flygning.
Assistanse og kompensasjon EU261
Ved kansellering, forsinkelser, nedgradering og nektet ombordstigning. Denne meddelelsen er påkrevd etter forordning nr. 261/2004 fra Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union.
Introduksjon
Vi forstår at flyforsinkelser og kanselleringer kan være frustrerende og ha en betydelig innvirkning på reiseplanene dine, og vi beklager dette. Noen ganger har vi imidlertid ingen andre valg. I disse utfordrende
situasjonene er det viktig at du kjenner til rettighetene dine og hva SAS gjør, og vi anbefaler at du leser informasjonen nedenfor. Denne siden informerer deg om rettighetene dine under EU-forordning nr. 261/2004 dersom dette skulle skje. Den gir deg derimot ikke noen ytterligere kontraktsmessige rettigheter. Denne forordningen gjelder for alle passasjerer som reiser fra en flyplass i EU og for alle passasjerer som reiser til et EU-land med et EU-flyselskap, med mindre du har fått assistanse i landet for avgang.
Det er det driftsansvarlige flyselskapets ansvar å oppfylle disse kravene. Her kan du finne informasjon om hvordan du krever kompensasjon eller refusjon etter nåværende bestemmelser med hensyn til en flygning som drives av SAS – Scandinavian
Airlines System. Vi vil ta alle rimelige tiltak for å få deg til destinasjonen din så snart som mulig. Hvis vi har din korrekte kontaktinformasjon, vil du motta en e-post og/eller tekstmelding med den oppdaterte reiseruten.
Den essensielle delen av flypassasjerers rettigheter er regulert av EU-forordning nr. 261/2004, som siden 17. februar 2005 spesifiserer den tjenesten SAS må tilby og beløpet i kompensasjon vi må betale til deg hvis flygningen ikke finner sted som planlagt.
Ved nektet ombordstigning, kansellering eller lange forsinkelser, kan du som kunde ha krav på godtgjørelse i tillegg til assistanse. Rettighetene det refereres til i denne brosjyren, gjelder i følgende
omstendigheter:
Din operatørtransportør er SAS – Scandinavian Airlines System (SK) og
du har en bekreftet reservasjon på flygningen og du er sjekket inn på angitt tidspunkt eller, hvis ingen tidspunkt er angitt, senest 45 minutter før avgangstidspunktet ogdu reiser på en pris som er direkte eller indirekte tilgjengelig for allmennheten, eller med en billett som er utstedt under et bonusprogram og
du reiser på en flygning fra en flyplass i EU eller på en flygning som driftes av et flyselskap med gyldig driftslisens i medlemslandene som reiser fra en flyplass i et tredjeland til en flyplass i EU, med mindre du har mottatt fordeler eller kompensasjon og mottok assistanse i dette tredje landet.
Godtgjørelse/refusjon eller ombooking
Du kan velge mellom:
ombooking, under sammenlignbare transportforhold, til sluttdestinasjonen i din reiserute, ved tidligste anledning eller på en senere dato etter det som passer deg, med forbehold om tilgjengelighet; eller
refusjon innen sju dager av den fulle kostnaden for billetten til den prisen den ble kjøpt for, for den del eller de deler av reisen som ikke ble gjennomført, og for den del eller de deler som allerede er gjennomført hvis flygningen ikke lenger tjener noe formål i forbindelse med din opprinnelige reiseplan, sammen med en hjemreise til det første avgangspunktet ved tidligste anledning. Hvis du velger refusjon av billetten, vil du ikke ha rett til ombooking eller ytterligere assistanse.
Assistanse på flyplassen
I tillegg får du følgende uten ekstra kostnad:
måltider og forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden,
hotellovernatting i tilfeller hvor en overnatting blir nødvendig,
transport mellom flyplassen og overnattingsstedet (hotell eller lignende),
to telefonsamtaler, telex, faksmeldinger eller e-poster.
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Godtgjørelse for kansellering
Du har rett til kompensasjon fra det flyselskapet som er transportoperatør, med mindre du blir informert om kanselleringen:
minst to uker før planlagt avreisetid; eller
mellom to uker og syv dager før planlagt avreisetid og du blir tilbudt omdbooking, som gjør det mulig for deg å ha avreise ikke mer enn to timer før den planlagte avreisetiden og nå din endelige
destinasjon mindre enn fire timer etter planlagt ankomsttid; ellermindre enn syv dager før planlagt avreisetid og du blir tilbudt ombooking, som gjør det mulig for deg å ha avreise ikke mer enn en time før den planlagte avreisetiden og nå din endelige destinasjon mindre
enn to timer etter planlagt ankomsttid.
Kompensasjonen kan ikke betales ut på flyplassen, så du må kontakte SAS Customer Service ved hjelp av vårt nettskjema .
Beløp for godtgjørelse
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Godtgjørelsen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Flyselskapet som drifter flygningen, er ikke pålagt å betale godtgjørelse hvis kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak for å unngå kanselleringen var blitt iverksatt. Slike ekstraordinære omstendigheter kan oppstå i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som er uforenlige med driften av den aktuelle flygningen, sikkerhetsrisikoer, uventede problemer med sikkerheten på flygningen, avgjørelser foretatt av flygeledelsen og streiker som påvirker driften til et flyselskap.
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Den kompensasjon som gis etter denne bestemmelsen vil kunne fratrekkes slik kompensasjon.
Kompensasjon
Hvis du ikke ønsker å fortsette med dine opprinnelige reiseplaner når det er en forsinkelse på minst fem timer, kan du velge å få godtgjørelse/refusjon for delen eller delene av reisen som ikke er gjennomført og for delen eller delene som allerede er gjennomført hvis flygningen ikke lenger har noen hensikt i din opprinnelige reiseplan. Hvis aktuelt kan du også velge en returreise til reisens utgangspunkt som oppført i billetten.
Assistanse på flyplassen
Den assistanse som beskrives i denne paragrafen gis i tilfelle en flygning blir forsinket ut over sin planlagte avreisetid; (a) i to timer eller mer i tilfelle flygninger på 1500 kilometer eller mindre; eller (b) i tre timer eller mer når det dreier seg om flygninger i EU på mer enn 1500 kilometer og for alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 kilometer; eller (c) i fire timer eller mer når det dreier seg om alle flygninger som ikke faller inn under (a) eller (b),
Du har rett til å motta følgende vederlagsfritt:
måltider og forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden,
hotellovernatting i tilfeller hvor en overnatting blir nødvendig,
transport mellom flyplassen og overnattingsstedet (hotell eller lignende),
to telefonsamtaler, telex, faksmeldinger eller e-poster.
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Godtgjørelse for forsinkelser
Hvis du blir forsinket med 3 timer eller mer ved ankomst, kan du ha rett til kompensasjon.
Godtgjørelsen kan ikke betales ut på flyplassen, så du må kontakte SAS Customer Service ved hjelp av vårt nettskjema.
Beløp for godtgjørelse
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Godtgjørelsen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Flyselskapet som drifter flygningen, er ikke pålagt å betale godtgjørelse hvis kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak for å unngå kanselleringen var blitt iverksatt. Slike ekstraordinære omstendigheter kan oppstå i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som er uforenlige med driften av den aktuelle flygningen, sikkerhetsrisikoer, uventede problemer med sikkerheten på flygningen, avgjørelser foretatt av flygeledelsen og streiker som påvirker driften til et flyselskap.
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Den kompensasjon som gis etter denne bestemmelsen vil kunne fratrekkes slik kompensasjon.
Dersom en flygning er overbooket, vil SAS prøve å finne frivillige som vil gi fra seg sin bekreftede reservasjon i bytte mot en avtalt godtgjørelse. Vi vil også tilby passende assistanse som beskrevet nedenfor. Hvis vi ikke finner nok frivillige og du nektes ombordstigning mot din vilje, har du krav på assistanse for nektet ombordstigning og godtgjørelse såfremt du har oppfylt de nyeste tidskravene for innsjekking.
Du har ikke krav på dette hvis det finnes rimelige grunner for nektet ombordstigning, som helserelaterte årsaker, sikkerhet eller utilstrekkelig reisedokumentasjon.
Godtgjørelse/refusjon eller ombooking
Du kan velge mellom:
ombooking, under sammenlignbare transportforhold, til sluttdestinasjonen i din reiserute, ved tidligste anledning eller på en senere dato etter det som passer deg, med forbehold om tilgjengelighet; eller
refusjon innen syv dager av billettens fulle kostnad til den prisen den ble kjøpt for, for den delen eller de delene av reisen som ikke er gjennomført, og for den delen eller de delene som allerede er gjennomført hvis flygningen ikke lenger tjener
noen hensikt i forhold til din opprinnelige reiseplan, sammen med en returflygning til første avreisepunkt, ved tidligste anledning.
Assistanse på flyplassen
I tillegg får du følgende uten ekstra kostnad:
måltider og forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden,
hotellovernatting i tilfeller hvor en overnatting blir nødvendig,
transport mellom flyplassen og overnattingsstedet (hotell eller lignende),
to telefonsamtaler, telex, faksmeldinger eller e-poster.
Hvis SAS unnlater å gi denne assistansen, kan det være nødvendig at du ordner opp selv og ber om tilbakebetaling. Det er svært viktig at du beholder kvitteringer for utgifter.
Godtgjørelse for nektet ombordstigning
Hvis du har blitt nektet ombordstigning mot din vilje, vil godtgjørelsen tilbys på flyplassen.
Beløp for godtgjørelse
(A) EUR 250 for flygninger på 1500 km eller mindre; eller
(B) EUR 400 for flygninger innen Europa på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km; eller
(C) EUR 600 for flygninger på 3500 km eller mer.
Godtgjørelsen kan bli redusert med 50 % dersom ankomsttidspunktet for den alternative flygningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til den opprinnelige flygningen med to timer (flygninger som kommer inn under A), tre timer (flygninger som kommer inn under B) eller fire timer (flygninger som kommer inn under C).
Denne bestemmelsen skal gjelde uten skade for passasjerens rett til ytterligere kompensasjon. Den kompensasjon som gis etter denne bestemmelsen vil kunne fratrekkes slik kompensasjon. En flygning på 1500 km eller mindre: 250 EUR*
B Flygninger innen EU på mer enn 1500 km og alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 km 400 EUR*C Flygninger som ikke faller inn under A eller B 600 EUR*
Hvis du ufrivillig blir plassert i en lavere klasse enn den som er betalt for i billetten, kan du be om refusjon av:
30 % av billettprisen for alle flygninger på 1500 km eller mindre, eller
50 % av billettprisen for alle flygninger innen EU på mer enn 1500 km samt for alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 km, eller
75 % av billettprisen for alle flygninger som ikke kommer under A eller B.
For å registrere din tilbakemelding, klage, anmodning om kompensasjon og/eller refusjon, vennligst benytt vårt tilbakemeldingsskjema.
Alle forespørsler angående refusjon og kompensasjon må adresseres til flyselskapet som faktisk var operatør for flygningen eller var antatt å være operatør av flygningen.
Hvis du har krav på godtgjørelse i henhold til reglene, vil vi kompensere deg så snart som mulig. Siden tredjeparter vanligvis tar et betydelig gebyr for å hjelpe deg med slike krav, er det mer fordelaktig for deg å sende inn kravet direkte til SAS. Europakommisjonen anbefaler at passasjerer tar direkte kontakt med flyselskapet og ikke med et kravbyrå.
Du kan også sende klagen din til: customercare@sas.se.
Hvis du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med vårt endelige svar på klagen, kan du rette klagen til en av de godkjente Alternative Dispute Resolution-leverandørene etablert innen EUs medlemsland. En nettbasert tvisteløsningsplattform er blitt etablert av Europakommisjonen som gir enkel tilgang til
Alternativ tvisteløsning (ADR): ec.europa.eu/consumers/odr/
Nasjonale ansvarlige myndigheter:
Danmark
Trafikstyrelsen
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
Danmark
Norge
Luftfartstilsynet
CAA Norge Postboks 243
NO-8001 Bodø
Norge
Sverige
Konsumentverket/KO
Box 48
SE-65102 Karlstad
Sverige
For kontaktinformasjon til ditt nasjonale ansvarlige myndigheter (NEB), besøk europa.eu.
Digital klagebok:
For å sende inn en klage, vennligst gå til følgende nettsted: livroreclamacoes.pt