Retningslinjer for flyreiser
Som passasjer har du både rettigheter og forpliktelser. Det samme gjelder for det flyselskapet som transporterer deg. Scandinavian Airlines sine («SAS») "regler og vilkår" er et omfattende dokument som beskriver rettighetene og forpliktelsene i forbindelse med din flyreise.
For å gjøre det enklere å finne våre regler og vilkår har vi samlet noen "retningslinjer for flyreise" som vi håper kan være nyttige når du planlegger din neste flyreise med oss.
En billett eller reiseplan/kvittering er et bindende bevis på Befordringskontrakten mellom flyselskapet og passasjeren som navngis i billetten.
Du kan overføre billetten din til en annen person. Du må imidlertid kontakte oss med en forespørsel om å overføre billetten minst 24 timer før det planlagte avreisetidspunktet og du må betale et administrasjonsgebyr for den endringen som gjøres. Da mange flyselskaper ikke tilbyr deg denne muligheten, er vi bare i stand til å garantere denne tjenesten på våre egne flygninger. Vennligst merk deg at dette kun gjelder for billetter som kjøpes for personlig bruk, dvs. for formål som ligger utenfor handel og virksomhet. Vi viser til artikkel 3.1.2 i våre Regler og vilkår.
Husk å alltid ta med gyldig ID når du reiser. Det er ditt ansvar å samle alle nødvendige reisedokumenter og visum. Vi står ikke ansvarlig for konsekvensene som følger av at du ikke medbringer alle nødvendige dokumenter og visum (artikkel 13).
Når du bestiller en flygning hos oss vil du kunne ombestemme deg innen 24 timer etter at bestillingen er foretatt. Hvis du allerede har betalt for billetten, vil vi refundere pengene. Hvis bestillingen utføres innen 24 timer før planlagt avreise, tillater vi kun kansellering og refusjon hvis du ringer oss minst 12 timer før planlagt avreise.
Hvis du har gjort en klar feil i forbindelse med din bestilling via vårt nettsted, tilbyr vi deg muligheten til å rette opp feilen innen 24 timer etter at feilen ble gjort. I tilfelle feilen ble gjort i forbindelse med en flygning som skal gjennomføres mindre enn 24 timer fra bestillingstidspunktet, må du informere oss umiddelbart.
Du bør alltid velge den billettypen som passer dine behov best. Enkelte billetter selges til rabattpriser, og slike billetter kan være helt eller delvis ikke-refunderbare. Det kan også være lurt å sikre at du har en passende forsikring som dekker tilfeller hvor du er nødt til å kansellere billetten din (artikkel 3.1.3).
For reiser som inkluderer mellomlandinger og bytte av fly, kan det å splitte opp reisen i flere reservasjoner med separate billetter noen ganger resultere i en lavere samlet pris enn kjøp av én samlet billett. Alle passasjerer bør imidlertid være klar over at det å reise med separate billetter vil kunne skape problemer, for eksempel i tilfelle forsinkede korresponderende fly.
Basert på vårt eget skjønn kan vi nekte å transportere deg eller bagasjen din hvis du ikke følger våre reguleringer og/eller gjeldende lover (artikkel 7.1).
Du må betale en avgift for bagasje som overskrider kvoten for gratis bagasje (artikkel 8.2). Vennligst merk deg at vi kan nekte å godta bagasjen med mindre den er ordentlig og sikkert pakket, ikke inneholder noen forbudte gjenstander eller gjenstander som vi anser som uegnet for befordring. Vennligst kontakt oss før reisen hvis du har noen spørsmål angående godtatt bagasje (artikkel 8.3).
Det er kun tillatt å reise med ett kolli håndbagasje. Denne begrensningen er gjort for å gi deg en mer komfortabel og sikker flygning, og også for å unngå skader på andre passasjerer. Bagasjehyllene er beregnet for yttertøy og gjenstander som verken er tunge eller store (artikkel 8.7.1).
Det er kun tillatt å ta med seg små mengder flytende materiale i håndbagasjen. Væskene må være i individuelle beholdere med et maksinnhold på 100 milliliter hver og pakket i en lukket gjennomsiktig plastpose (EU-sikkerhetsregler).
Flyselskapet er ansvarlig for skader på innsjekket bagasje. Når det derimot gjelder håndbagasje, er vi ikke ansvarlig for skade med mindre slik skade er forårsaket av vår uaktsomhet. Håndbagasjen har du med deg, noe som gjør det mulig for deg selv å følge med den under flygningen (artikkel 15.2.1).
Tidsfrister for innsjekking kan variere fra flyplass til flyplass. Vi vil informere deg om tidsfristen for innsjekking for din første flygning med oss. For alle etterfølgende flygninger i reisen din, må du selv holde deg informert om tidsfristene for innsjekking. Du må beregne rikelig med tid til å overholde de angitte tidsfristene for innsjekking (artikkel 6.1.1).
Du må være til stede ved gaten senest på det tidspunktet som er angitt av oss (artikkel 6.1.3).
Vi kan kansellere setet ditt hvis du ikke kommer til gaten i tide (artikkel 6.1.4).
Flytidene som vises i rutetabellene vil kunne endres mellom publiseringsdatoen og selve reisedagen. Vi vil imidlertid bestrebe oss på å varsle deg om alle slike endringer i god tid før reisen din. Det er derfor viktig at du gir oss kontaktinformasjon når du gjennomfører din reservasjon (artikkel 9.1).
Hvis du opplever nektet ombordstigning på grunn av overbooking, lange forsinkelser eller kanselleringer, ber vi deg vennligst ta kontakt med våre SAS-ansatte på flyplassene. Du har rett til å motta en skriftlig melding som beskriver dine rettigheter som passasjer under slike omstendigheter, og vi vil gi deg kompensasjonen og forpleiningen som du har rett på i henhold til EU-forordning 261/2004.
Når det gjelder vårt ansvar i forbindelse med personskade, materiell skade, tap og forsinkelser, anbefaler vi deg å lese artiklene 9 og 15 i våre Generelle regler og vilkår, eller kontakte vår kundeservice for å få hjelp.
Vi vil ikke godta et barn som reiser alene («UM») for befordring hvis vi på innsjekkingstidspunktet har grunn til å tro at vi ikke vil være i stand til å stanse på destinasjonen på grunn av værforholdene eller noen andre ekstraordinære omstendigheter. Vi har denne bestemmelsen for å gi barn som reiser alene en trygg og behagelig flyreise med oss. Når du følger et barn som reiser alene til flyplassen må du alltid vente på flyplassen frem til flyet har dratt.