Sammenlignet med fossile drivstoffer har bærekraftig flydrivstoff langt mindre miljøskadelig CO2-utslipp. Det gjelder i alle stadier av produktets levetid. Bærekraftig flydrivstoff (SAF) , som f.eks biodrivstoff, er fly-drivstoff som er basert på oljeavlinger eller biomasse, inkludert oljedodre, jatropha, alger, animalske oljer, fett og ulike typer kullbaserte kilder som avfall fra industri, husholdninger, jordbruk, skogbruk og papirfabrikker.
Hva slags SAF bruker SAS?
SAS bruker biodrivstoff fra Hydrotreated Esters and Fatty Acids (HEFA). Dette er et fornybart dieseldrivstoff som kan produseres fra et bredt utvalg av vegetabilske oljer og fett. SAS har strenge kriterier når det gjelder SAF. Det er f.eks produsert av råmaterialer som krever så små landområder som mulig, og som ikke påvirker den generelle tilgjengeligheten av avlinger som brukes i matproduksjon. SAS aksepterer ikke avfall fra palmeoljeproduksjon som råmateriale.
Kan SAF erstatte fossilt flydrivstoff?
Sertifisert SAF for bruk i kommersiell luftfart er regulert under ekstremt strenge spesifikasjoner. Når vi velger SAF, reduseres CO₂-utslippet. Det skjer uten at det trengs betydelige fornyelser når det gjelder maskiner og systemer for forsyning av drivstoff. SAFs kjemiske og fysiske egenskaper er nesten identiske med dem du forbinder med fossilt flydrivstoff. Det betyr at de blandes uten fare for sikkerhet. I følge forskrifter for kommersiell luftfart er dagens krav at SAF skal blandes med fossilt flydrivstoff med maksimalt halvparten av innholdet. For øyeblikket tankes SAF på flyplassene i Stockholm og Oslo.
Hva skjer nå?
Det er begrenset tilgang til SAF i dag. Med det gjøres imidlertid store investeringer i utviklingen av SAF for å sikre at produksjonen vokser betydelig. For eksempel bidrar samarbeidet mellom SAS og det svenske energiselskapet Preem til en felles utvikling av syntetisk SAF med SAS, Vattenfall, Shell og Lanzatech. SAS sponser prosjektet Green Fuels for Denmark, og det er Ørsted som leder det. Prosjektet satser på produksjon av elektrisk flydrivstoff, og da ved hjelp av vindkraft.